OBON, a hazalátogató lelkek ünnepe

megosztotta: Porcelánszív




Van egy időszak minden évben, amikor megnyílnak a kapuk és a holtak lelkei hazatérnek az élőkhöz, akik megvendégelik őket étellel, itallal, tánccal és emlékezéssel. Ennek az ünnepnek a neve, Obon.
A gyökerei visszavezethetőek a hindu Dīpāvalī-ünnep, vagy fényünnepre, az Avalambanára, avagy az éhes szellemek megetetése, illetve a taoista Chung-yuen rítusra.

Az obon szó a szanszkrit avalambana, vagy ullambana szó rövidített formája, amelynek jelentése fejjel lefelé lógva szenvedni a Pokolban. A szenvedő és éhező lelkek minden évben kapnak rá lehetőséget, hogy rövid időre visszatérjenek a Földre. Az ő szimbolikus megetetésük enyhíti pokolbeli kínjaikat.
A holtak lelkeinek szánt áldozatokról van említés az Avalambana szútrában, vagy japánul Urabon-kyō-ban, pontosabban az ősszülők felé hét generációig visszamenőleg.
Az Obon fényei, a lámpások, először a 86-dik császár, Go-Horikawa-tennō uralkodása alatt lettek bevezetve 1230  körül. Az utolsó napon meggyújtott máglyák szokását a shingon buddhizmus alapítójának, Kōbō Daishi-nak tulajdonítják. Az ünnepség utolsó aktusa a Tōrō nagashi, azaz a lámpások útrabocsátása egy folyón, vagy a tengeren, hogy hazavezessék a lelkeket.

Az ünneplés fontos alkotóeleme a tánc, ami már 500 éve kapcsolódik a megemlékezéshez.
Az Obonhoz kapcsolódó táncok eredetije egy Buddha tanítványtól, Mokuren-től származik, aki egyszer egy látomásban meglátta anyja szellemét az Éhezők Királyságában. Döbbenettel tapasztalta, hogy anyja teljesen átadta magát a gőg bűnének. Megkérdezte Buddhát, hogy miként tudná kiszabadítani ebből a szellem birodalomból, mire Buddha azt felelte, hogy július 15-én rendezzen egy nagy ünnepséget a holtak lelkeinek 7 generációig visszamenően. A tanítvány megtette és evvel sikerült anyját kiszabadítania, ugyanakkor ezzel egyidőben ráeszmélt, hogy mennyire önzetlen volt vele az anyja és látta, hogy mennyi áldozatot hozott érte az életében. A felismerés akkora örömet okozott neki, hogy táncra perdült, és ebből a táncból lett a későbbi Bon-Odori, azaz Bon tánc.

A táncok és énekek között eltérések mutatkoznak régiónként.

Bár az Obon nem tartozik Japán nemzeti ünnepei közé, de az egyik legfontosabb. Mivel ez az ünnep a második leghosszabb az Aranyhét után, így sokaknak a szabadság ideje, s ugyanakkor ebben az időszakban találkoznak egymással a rokonok, aki csak teheti, hazamegy a szülővárosába és ekkor gyűlik össze a család.

A sok szokás egyike, hogy augusztus 13-án lámpásokat aggatnak az ereszek alá és tüzet gyújtanak a ház előtt, jelezve az érkező léleknek, hogy örömmel látják. A házi oltára dangót (édes gombóc rizsből és babból) helyeznek, majd kimennek a temetőbe és hazaviszik a rokon lelkét. A Bon-Odori este kezdődik, ami sok helyen egy körtánc. Egy tér közepén álló torony tetején vannak a dobosok és körülöttük táncolnak az emberek.  Az Obon utolsó napján ismét tüzeket raknak és visszakísérik a rokonok lelkét a temetőbe.

Sajnos a modern időkkel a közösségi kapcsolatok egyre gyengülnek, s ennek egyik következménye, hogy egyre kevesebb helyen tartják meg az ünnepet, s a fiatalok közül egyre kevesebben jönnek el.
Japán főleg keleti részén,  július 13-tól („Üdvözlő Obon”) tartják július 16-ig („Búcsúzó Obon”) míg Japán nyugati részén augusztusban.







Kép: Osurasma, or praying a soul out of purgatory-J. M. W. Silver.jpg
"Sketches of Japanese Manners and Customs", by J. M. W. Silver, Illustrated by Native Drawings, Reproduced in Fac-simile by Means of Chromo-lithography, published in London in 1867
This image comes from the Project Gutenberg archives. This is an image that has come from a book or document for which the American copyright has expired and this image is in the public domain in the United States and possibly other countries
Források:



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése