Karácsonyi lidércnyomás, avagy a Mikulás a Coca-Cola előtt
Azt
szinte mindenki tudja ma már, hogy a Mikulás az Északi Sarkon lakik,
közelebbről is Finnországban, Lappföldön… az viszont kevéssé ismert, hogy nem
volt mindig pocakos és pirospozsgás öregúr, aki a kéményeken leszuszakolva
magát, ajándékokat vitt a jó gyerekeknek karácsony éjszakáján (esetenként előbb
vagy később) és közben nem égett menthetetlenül hamuvá a kandallóban, vagy
tévedt el reménytelenül a fűtésrendszer csőlabirintusában.
A
kereszténység előtt a germán népek (köztük az angolszászok is) megülték
télközép ünnepét, a Yule-t (óangol: geola, Guili), amely ünnep számos eleme
fennmaradt az új vallás elterjedése után is. Ebben az időszakban a hagyomány
szerint megnő a természetfeletti, olykor kísérteties jelenségek előfordulásának
gyakorisága – az egyik ilyen a Vadászat (Wild Hunt), egy kísérteties menet az
éjszakai égbolton, amelyet a hagyomány szerint maga Odin isten vezet. A modern
Mikulás alakja sok mindent átvett a kék csuklyás, köpenyes, hosszú fehér
szakállú vándortól, aki szürke lován (a nyolclábú Sleipnir később átalakult
rénszarvasok húzta szánná) járja a világot és ajándékokat oszt. Odinból
Karácsony Apó (Father Christmas), aztán Santa Claus (a németalföldi Sinterklaas
szóból) lett, alakja a Szent Miklós legendával összemosódva a karácsony egyik
legfontosabb szereplőjévé tette.
A Yule-kecske és a
Joulupukki
Skandináviában
és Észak-Európában fontos karácsonyi szimbólum, ami számos formában jelenik meg
a skandináv történelemben, eredete pedig a pogány időkig nyúlik vissza – a
modern változatai szalmából készített, piros szalaggal díszített figurák.
Az
egyik népszerű eredetmagyarázat szerint a Yule-kecske Thor istenhez köthető,
akinek harc szekerét szintén kecskék húzták. Az utolsóként learatott gabonát
kévébe kötve megőrizték a Yule ünnepre, mint az „aratás szellemét” – a
hagyomány szerint mágikus tulajdonságokkal bírt.
Az
ember-méretű kecskefigura a 11. századtól ismert és az ún. Aprószentek
lemészárlására emlékeztet – azzal, hogy Mikulás kötélen vezeti, vagy épp a
hátán lovagol, a jó uralmát fejezi ki a gonosz, az Ördög felett.
Más,
főként svéd hagyományok szerint a Yule-kecske láthatatlan lény, amely az ünnep
előkészületeit felügyeli. Népszerű csíny volt a szalmából font vagy fából faragott
kecske-figurát valamelyik szomszéd háza előtt hagyni, előzetes figyelmeztetés
nélkül – az érintettek csakis egy hasonló csíny keretében szabadulhattak meg
tőle.
A
gyakorta ijesztő megjelenésű ajándékosztó alakja nem kopott ki az ünnepkörből a
kereszténység elterjedésével, ám egyre inkább eltolódott pozitív irányba. A
Yule-kecskét később felváltotta Karácsony Apó, illetve Santa Claus, ám például
finnországban mind a mai napig Joulupukki-nak nevezik, ami Yule-kecskét jelent,
bár az ember-kecskét felváltotta a ma is ismert Santa Claus-alak.
A
Joulupukki otthona hagyományosan a lappföldi Korvatunturi, amely régió
legjellemzőbb állata a rénszarvas – minden bizonnyal ennek köszönhető, hogy a
Mikulás állatai is rénszarvasok lettek (legalább a szarv megmaradt). A
Joulupukki munkáját egy kisebb hadseregre való Tonttu (Joulutonttu) segíti. Ők
nem manók (vagy az amerikai filmekből ismert elfek), hanem alapvetően emberi
lények, gyakorta a törpéket idéző hosszú fehér szakállal.
Szent Knut és a
Nuuttipukki
Szent
Knut ünnepe a Yule 20. napja, ami hagyományosan január 13-ára esik. Eredetileg
az 1131. január 7-én megorgyilkolt és később szentté avatott dán Knut hercegnek
állít emléket, ám mivel ez így egybeesne Vizkereszt ünnepével, később odébb
tették pár nappal. Dániában és Svédországban a karácsonyfabontás napja is…
Nem
úgy Finnországban. A Nuuttipukki (neve Szt. Knut-éból ered) alakja ugyanúgy a
modern Mikulás előképe – sőt korábbi, mint a Joulupukki – ám ő nem épp arról
híresült el, hogy ajándékokat hozna a gyerekeknek, vagy hogy sütivel és tejjel
megvesztegethető lenne – alakja valamelyest rokonítható a német Krampus-sal. Az
ünnep idején (rendszerint) fiatal férfiak öltöztek be, hogy aztán házról házra
járjanak, ételt és különösen alkoholtartalmú italokat követelve. Kifordított
irhakabátot vagy állatbőröket viseltek és bőrből, vagy nyírfából készített,
szarvdíszes maszkokat.
A
Nuuttipukki eredete ugyan homályba vész, de számos kultúrában létezik a
„vadember” alakja: egy bosszúszomjas, nagy és erős, istenszerű vagy félisteni
lényé, aki a vadonban vagy a pusztában él. A ruházata majdnem minden esetben
szedett-vedett, lényegében mindaz, ami a vadonban fellelhető: szőrös
állatbőrök, tollak, fakéreg, levelek, stb. Szinte minden esetben visel
valamilyen ijesztő maszkot vagy fejdíszt is, valamint van valamilyen – szintén
természetes – fegyvere. Ami érdekessé teszi ezt a számos kultúrában fellelhető
alakot, hogy az egyes változatok mind kötődnek a szarvas állatokhoz, különösen
a kecskéhez – a Nuuttipukki esetében ez a Yule-kecske.
Fennmaradt
források híján nem megállapítható, hogy a Yule-kecske antropomorfizálódott
változatáról van szó, avagy eredetileg is egy ijesztő, kecske-szerű jelmezbe
öltözött emberről (dokumentáció nyilván csak ez utóbbiról van, amint az ünnep
idején házról házra jár).
A
Nuuttipukki esetében minden az ijesztgetésről szól: a már említett ruházat és
maszk mellett gyakorta hord valamilyen korbácsfélét, vagy olykor rosszabb
fegyvert is, amivel komolyabb fenyegetést jelent. Van nála zsák, láncokat vagy
marhakolompot csörget, stb. Az arcot eltakaró, rémisztő maszk rendszerint
kifordított állatbőrből, vagy nyírfakéregből készül.
Noha
a pogány Yule a nap visszatérésének ünnepe, a rusnya és rémisztő lény riogatta
a gyerekeket és a felnőtteket egyaránt, ahogy házról házra járva enni és
innivalót követelt. Idővel a Nuuttipukki fenyegető felbukkanása szelídülni
kezdett: először táncolt, cserébe az ételért, később ajándékokat is hagyott
hátra… Végül pedig átalakult a mindenki által jól ismert Joulupukki-vá.
Finnország
délnyugati csücskében mindmáig él a Nuuttipukki hagyománya, ám modern
változatai már jelmezes gyerekek, a találkozás velük pedig vidám, játékos
esemény. A Mikulás karácsony idején jár, mert december 6.-a (Szent Miklós ünnepe)
a Függetlenség Napja Finnországban.
A Belsnickel és a
Krampus
Ez
a két rémalak a Mikulás kísérője német nyelvterületen. A Belsnickel főként
Délnyugat-Németországban elterjedt és magányosan jár, egyesíti magában a
büntető és az ajándékozó figurát. Szőrmét visel és piszkos, rongyos ruhákat. A
rossz gyerekeket virgáccsal veri el, míg a jóknak édességet ad.
A
Krampus az osztrák-bajor alpesi néphagyomány szülötte: félig ember, félig
kecske démoni lény – a pontos eredete ismeretlen, de valószínűleg szintén
pogány hagyományokig nyúlik vissza, míg a megjelenését a keresztény
hiedelemvilág ördöge formálta. A Krampus az ünnep idején jár házról házra, ám
az ő feladata kizárólag a rossz gyerekek megbüntetése. Szőrmét kifordított
irhát és szőrméket visel, a maszkját szarvak, és hosszú nyelv díszíti. Láncot
(mely azt szimbolizálja, hogy a keresztény egyház láncra veri az ördögöt) és
marhakolompot visel, valamint nyírfavesszőkből készült virgácsot fegyverként –
több helyen az aranyszínűre festett virgács egész évben a ház dísze,
emlékeztetve a gyerekeket a Krampus-ra. Némelykor zsákot, vagy vesszőkosarat
hord a hátán, amelybe a hagyomány szerint a különösen rossz gyerekeket teszi,
hogy azután a Pokolba vigye őket.
A
modern idők Krampus-ai jelmezes felvonulás keretében ünnepelnek december
elején.
Miklósolás
Magyarországon
A
hagyományos ünneplés a városokban és a falvakban az álarcos, jelmezes játék
(„alakoskodás”) volt december 6-án (Szent Miklós ünnepe). Miklósoláskor a
fiatalok házról-házra jártak ijeszteni, amikor hosszú láncaikat csörgették és
meg is verték vele a járókelőket, ilyenkor az emberek a házakból sem mentek ki
szívesen – a szokás eredete valószínűleg a német Krampus-hagyomány, de míg
arról nem maradt fent adat, hogy pontosan mikor és hogyan került
Magyarországra, a meglétéről egy 18. Század végi tiltás tanúskodik, amely
szerint a félelmetes, kormos arcú, láncot csörgető „Láncos Miklós”, aki házról
házra járva egyszerre jutalmaz és büntet, túlságosan megijeszti a gyerekeket.
A
magyar népszokásban tehát a gonosz-űző jelleg lett hangsúlyosabb.
A szöveg Lesley MacBeltine munkája
A fotók forrása: internet
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése